onsdag, oktober 11, 2006

Resa med lätt bagage

En favoritfantasi jag har när det gäller resor är att resa med extremt minimerat bagage. Två-tre veckor till Långtbortistan med endast en liten rullväska. En specialgarderob med snygga, kombinationsvänliga, lättvättade, snabbtorkande och strykfria kläder. En necessär med småförpackningar av det man använder hemma. En anteckningsbok och ett gäng pennor. STOP.

Förenklat, förädlat är målet. Min farfar var upptäcktsresande författare och förmedlade en enkel packningsregel som man borde följa lite oftare: man lägger alla saker man vill ha med sig i en hög och de pengar man tänker ta med sig i en annan hög (detta var före kreditkortens tid), sedan tar man bort hälften av allt i högen med packning och dubblerar pengahögen.

Hur ofta har man inte stått där på hotellet sista dagen för att packa inför hemresan och insett att man använt ungefär hälften av alla älsklingsplagg "man inte kunde vara utan i två veckor".

Jag skriver om resor och livet. Tills nu har jag mest fokuserat på resor av det enkla faktum att jag försökt förtränga att jag ska föda barn om fyra veckor. Men det är dags att ta tjuren vid hornen och börja tänka på "det där" ... Även här skulle jag väl kunna tillämpa lätt-bagage-tänket?

Förberedelse inför förlossningen (to do-list de närmsta fyra veckorna):

  • Rensa ut gammalt junk ur hjärnan innan. Så att dammsamlande sorger inte tynger, sinkar och stör den nya upplevelsen (= halvera prylhögen).
  • Bomba med positiva tankar, drömförlossningar, målbilder (= dubblera pengahögen).

Detsamma gäller faktiskt våra förberedelser rent materiellt inför nedkomsten:

  • Bara det allra mest nödvändiga är inköpt - vagn, åkpåse, skötbädd, startpaket med några babyplagg, och så snart en bilbarnstol. För övrigt dubblerar vi pengahögen så att vi kan frossa i mer - när vi vet vad vi behöver. Och i vilken färg.

Tack farfar! Det kunde man inte tro - att du skulle bli min förlossningsdoula! Du har ju ändå varit död i 50 år.

------------------------------------------

PS. Jag ljuger lite. Det första plagget jag köpte till bebin var faktiskt en brun sammetskavaj i storlek 80 ... Motsäger väl i princip allt jag skrivit här - det är ju som att packa ner en balklänning i sitt minimalistiska bagage. Av den händelse man skulle bli bjuden på stor galafest på sin charterresa ... :-) /DS

5 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Ta med bebis på dina all världens resor, så blir lillplutten världsvan värre! Hehe, ja, storlek 80 har inte ens jätte-Peo kommit till än :-D

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Nej - precis :-). Hur lång är Peo? Jag hade en liten drömbild av en liten välklädd typ 10-månaders bebis i brun sammet nästa höst någongång ...

Anonym sa...

Men det var en väldans fin kavaj :-)

Yogamamma sa...

Nej, nu börjar det bli dags för ett nytt exotiskt inlägg tycker jag
;)

Anonym sa...

Tänkvärt! Gillar skarpt din to-do-list inför förlossningen, tror minsann att jag kopierar den rakt av :-) Tack din farfar för kloka ord!