torsdag, maj 31, 2007

Sommarböcker på vänt

De ligger i en hög i bokhyllan och väntar på mig. I avvaktan på pappaledighetens frihetsyra och sommarens lata dagar. Den där lilla bokhögen gör mig alldeles lycklig när jag går förbi. Den lockar och pockar.

En har jag tjuvstartat med:
Bokcirkelns bekännelser av Elizabeth Noble
Larvig titel på en bra bok, med personer man verkligen bryr sig om. Bokcirklar, mammagrupper, syjuntor ... ni/vi är bäst!

De övriga i högen:
En helt annan historia av Håkan Nesser
Är det någon där? av Marian Keyes
Förändringens vindar av Douglas Kennedy
Förnuft och dårskap av Victoria Clayton

Som ni kanske ser satsar jag på lättläst. Trots allt har jag ju en liten toddler att bry mig om. Den sista boken på listan är av en författare som jag upptäckt alldeles själv ... typ. Har läst två av henne tidigare på svenska, och håller på med en på engelska: Dans med förhinder, Den försvunna bruden och Moonshine. Svåra att få tag på dock. Man får leta lite - ibland på Bokbörsen. Victoria Claytons hjältinnor är oftast upproriska vurpingar med coola jobb som hamnar i märkliga engelska slottsmiljöer med en massa bisarra bihandlingar och bipersoner. J gillar dem också - han är väldigt manlig, så det är inte någon fjantig chick-lit. Däremot bör man nog gilla Det Engelska.

Har ni några boktips så fyller jag gärna på min hög!
Nu har jag nämligen råd - eftersom jag INTE fick köpa det vackra armbandet på Bukowskis igår. Det var någon som langade upp 35.000 och bräckte mig rejält.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller själv på med en av böckerna på din lista; Är det någon där? av Marian Keyes och än så länge är den väldigt bra.

Förstår vad du menar med att satsa på lättlästa böcker pga barn. Har än så länge efter dryga två års tid fortfarande inte kunnat läsa så mycket som jag gjorde innan.

Yogamamma sa...

Jag säger bara Stieg Larsson. Alla tre. Me like.