måndag, september 15, 2008

Hjärnklåda

Jag har slappnat av lite vad gäller min oro för dagispersonalens åsikter om mina konsumkassar. (Tyvärr råkade jag smitta J lite grann med den där neurosen innan jag lugnade mig, så nu oroar han sig för vad dagis tycker om han är iförd träningskläder när han lämnar Lyckokycklingen.)

Nu upptas min tankar och (mar)drömmar allt mer av LÖSS. Med både skol- & dagisbarn hemma så lever man ständigt under hotet av dessa små äckliga djur. Jag undersöker hårbotten på hela familjen, inklusive mig själv, så fort jag kommer åt. Tycker ständigt att det kliar på mig själv. Noterar omedelbart om något av barnen kliar sig i huvudet. Då är jag där och kikar. Vi har tre luskammar i olika modeller. Jag har funderat på att bunkra lusmedel i preventivt syfte. Jag har hört ett rykte om att löss inte gillar lavendeldoft (låter rimligt - därav alla lavendelpåsar i byrålådorna förr?) - så därför får barnen tvätta håret med lavendelshampoo. Fantiserar om att kamma in lavendelolja i håret på samtliga familjemedlemmar - året om, men inser att jag nog fixerat mig vid hela lusproblematiken. Jag menar, man dör ju inte av det i alla fall. Fast de är så äckliga ... Nu börjar det klia igen!

4 kommentarer:

Tre stycken sa...

Uhh, det börjar ju självklart klia bara av att läsa om det! Kan inte minnas att någon på mitt dagis hade löss när jag var i den åldern, men nu verkar det vara hur vanligt som helst. Går det så mycket i vågor eller hade vi tur på Blåklockan?

Anonym sa...

Du kanske ska se det här inslaget från gårdagens Nyhetsmorgon...
http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.627792

Saltistjejen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Uttrycksrum sa...

Känner igen fantasti-kliet och lusberedskapen!