fredag, mars 07, 2008

Hembestyr samt recept, del 2

Långa vackra mattan har kommit. Jag älskar den trots dess små skavanker. Det känns som om den alltid legat där i vår hall och makligt sträckt på sig. Ikväll ska jag på smartast möjliga sätt presentera den och J för varandra och hoppas att det klickar. Sedan får den åka en sväng till mattdoktorn.

Fast jag känner att jag skulle vilja veta mer om långa vackra. Det enda jag vet är att den är semiantik. Jag vet inte ens ursprungsland. Eller nåt. Kanske mattdoktorn vet.


Dagens husmorstips: När ni tillreder köttfärssås (givetvis med en skvätt rödvin) - kom i håg att pudra över en aning kanel. Det förstärker köttsmaken, gör såsen mustigare och tar fram sötman hos tomaterna. (Men ta inte för mycket - det är inte äppelkaka vi lagar här ...) *

*) Detta tips har jag fått av en av mina allra husligaste väninnor, som också råkar vara man.

2 kommentarer:

b a n d s t i g e n sa...

Jag erkänner: Jag vill att DU ska KOMMA HEM TILL MIG och laga all den maten du pratar om. Så får jag prata med dig. Medans du lagar mat. Vilket upplägg!!!

Unknown sa...

Vilket spännande tips! Det måste jag prova någon gång, om det blir någon nästa gång. Men det blir det väl, förr eller senare.

Förresten, har du någonsin hört att man inte får värma tillagad spenat, att den blir giftig då? De sa det på jobbet, men jag vet inte - låter lite som en urban legend?