onsdag, mars 19, 2008

Påsksorger

Helt i linje med att man som kristnad (=döpt, inget annat) ska deppa sig igenom påsken lider jag i fulla drag.

#1: Idag var det goodbajs med mammagruppen. Buhu! Det känns som att sluta ett jobb och vinka av arbetskamrater med vilka man trivdes väldigt bra att gnagas mot i vardagen. Jag måste träffa dem snart igen! Men det blir ju inte samma sak. Sorgpoäng: Uppåt miljonen.

#2 (av mindre dignitet, men ändå): Jag har inte orkat/itts/hunnit påskpynta. Bad housewife!!! Nästa år ska jag ta igen det, jag lovar! Mitt hem ska explodera i gult, harar och äggformationer. Tills vidare får ni njuta här. Martha Stewart-poäng: - 25

-----------------------------------------------------------------------------


En allvarligt menad fråga: VARFÖR ända in i vällingträsket tinar frysta saker snabbare när de läggs (i plastpåse) i en skål med (kallt) vatten? Till skillnad från om de bara ligger på köksbänken, alltså. It's magic!? Allra helst om bunken står i diskhon under rinnande (kallvatten)kran ...

8 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hm jag påskpyntar inte heller. Har aldrig varit jättemycket för just påskpynt (utom när jag var barn och gjorde horribelt fula kycklingar av gula flirtkulor på dagis.... brrr!). Gillar att få till det lite "vårigt" hemma dock. Men det har jag inte heller gjort nu sedan vi fick katten. Blommor går liksom fetbort nu, och det är ofast just blommor som är vårpynt för mig...
Hoppas du får en skön påsk trots dina miljoner sorgpoäng.

Peace in mind sa...

Men så sorgligt det lät med mammagruppen, och sen påskpyntsbrist på det. Det där med påsk tycker jag annars är ganska överreklamerat. Julmat i repris, och urdåligt väder. Nä, nu får vi ta nya tag mot midsommar!

Unknown sa...

Av samma anledning som du kan gå in i en bastu som är 100 grader varm utan att avlida direkt, men du kan inte bada i vatten som är 100 grader varmt.

Det har något med att vatten suger åt sig/avger mer energi än luft, men jag är inte hundra på hur det fungerar. M.EHR har pluggat på KTH, han borde veta!

glad-Påst-Kram på dig också!

Unknown sa...

"Påsk"

Anonym sa...

Tyvärr kan jag inte komplettera teorierna från L mitt i livet. Jag skulle förklara det ungefär likadant. Vatten är ju mycket tätare än luft och då finns det flera molekyler som kan interagera med dina frysvaror (varför köper du förresten inte färskt på Hallen??). Betänk också att jag läst civ.ing. Lantmäteri. Nog för att det är en bred utbildning, men viss avgränsning förekommer. M.EHR.

Anonym sa...

Vill f ö minnas att en nära bekant har skrivit uppsats i ämnet "Medelålders kvinnors helgmatvanor". Borde inte hon veta? Touché! /M.EHR.

Anonym sa...

Hej!
Jag måste bara säga att jag nu har läst hela din blogg och du skriver galet trevligt. Väldigt uppiggande, kul och allmänt välformulerat.

Jag kanske har missat vad du jobbar med, är du i någon form av skrivarbransch?

Mvh
Alexandra

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Tack för era kommentarer och försök att lösa gåtan med vatten-upptiningen!

Alexandra: Hej och välkommen, och tack för snälla ord om min blogg! Jag är glad att du gillar den. Och ja, jag är copy writer (bland annat).