onsdag, mars 05, 2008

Recept, del 1 - eller 'Alltid retar det M.EHR'

Denna blogg verkar - som av en demonisk inre kraft och på eget initiativ - ha blivit något av en hemmafrublogg. Men det är ju faktiskt det jag är just nu. Hemmafru. Sedan får "Anonym/M.EHR" vara hur retfull som helst. Han får förmodligen dåndimpen nu.

Nu ska jag slå ett slag för jordärtskockan. Denna gudomligt goda lilla knöl. Till fantastiskt pris på Ica Esplanad denna vecka. Jag gjorde en soppa på 75% jordärtskocka och 25% potatis, olivoljefräst lök och vitlök i botten av grytan först - sedan i med skivade knölarna. Vatten så att det blir lite soppigt (men inte för mycket). Hönsbuljongtärning(ar). Koka 20 minuter. Ta bort lite spad (spara). Mixa soppan. Liten slurk matlagningsgrädde. Lite spad i. Lite salt + peppar. En smutt äppelciderbalsamvinäger. En aning chilipulver (denna gång).Vispa upp.


Till detta halverade, lite grövre, baguetter, lätt urgröpta. Beläggs med en sträng olivolja och frästa kantareller med hackad vitlök, hackat brödinkråm, mycket grovriven parmesan. Skjuts in i ugnen i 8 minuter (230 grader).


Måste komma ihåg: Rivet citronskal hade nog varit en hit i soppan, eller lite sherry.

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Oj vad det lät GOTT!
Nu blev jag hungrig...

Anonym sa...

Med min ringa (nåja) ålder hann jag sorgligt nog aldrig få något hedersomnämnande i min mormors favorittidning Husmodern. Detta har alltid varit lite av ett kors för mig att bära, men plötsligt lättade bördan från mina axlar. This is such an honour! Och visst är det gott med jordärtskockor. Men imorgon blir det Bento i våååningen! Se till att Bojan toppar och att den persiska mattan är utrullad! /M.EHR.

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Saltis: Ja visst är det gott! Men vad heter jordärtskocka på amerikaaanska? :-)

Anonym: Det ska bli kul med lunch! Tyvärr kmommer Bojan snarare knoppa än toppa och mattan blir hitsläpad först på fredag. Men några små husmorsknep ska jag nog kunna banka in i dig! Välkommen!

b a n d s t i g e n sa...

Inspirerande hörrö! Gör du take a way? Jag beställer 5 portioner till mellon på lördag. Vi älskar soppa. Om du mot förmodan INTE caterar inställer sig: Orka eller inte orka laga...