måndag, december 03, 2007

Julens mysterier, del I


När det lackar mot jul plockar vi fram pyssel- och boaregenskaperna från ryggmärgen någonstans. Även jag ... men det finns en del detaljer som jag ställer mig frågande inför:


  • Hur ända in i glödheta GÖR MAN EGENTLIGEN för att få den stora papperstjärnan att hålla sig utvecklad på ett snyggt sätt och hur gör man för att - estetiskt - fästa eländet i lampsladden? Jag känner att jag HELT missade den lektionen på hushållskunskapen i skolan. Eller handlar det om en kosmisk hemmafrukunskap som av okänd anledning gått mig förbi?

  • Man har adventsljusstakar. I dem ofta mossa. I mossan inte alltför sällan ... flugsvampar? Varför blev flugsvamparna en julsymbol? Liknar de tomtar (på långt håll, med dålig syn)eller är det så att de små giftiga skivlingarna ska mana till eftertanke när det gäller julsnapsens verkningar?

Jag har bara precis börjat julpynta & julfira ... så fortsättning följer i julmysteriernas tecken.

9 kommentarer:

Lisa sa...

haha, vad kul du skriver. Bra tanke du hade om flugsvamparna, man kan ju undra vad dem gör där i mossan egentligen,..alltså i våra ljusstakar. Kanske för att dem växer bland mossan? ...äh, jag vet inte. :)

Anonym sa...

haha, kul iakttagelser!! :-D

Yogamamma sa...

håller helt med om det där med pappersstjärnorna, våra hänger liksom alltid på sniskan.
Och det där med mossa och flugsvampar går tokbort hos oss. I år kör vi med stenar i ljusstaken, mycket enklare och mindre brandfarligt.
Lycka till med julstöket!

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Lisa och Piggelin: Det är så kul med nya besökare! Hej igen!

Act as if: Haha - ja jag vet att du är minimalist, medan jag är mer för det bombastiska ... Funderade ett litet slag på hasselnötter i adventsstaken - men valde bort dem pga kvävningsrisk för Livia. Vad som händer om hon käkar en fejkad flugsvamp funderade jag inte på ... Men det är ändå bara fem svampar (= lätt att hålla reda på?)
:-)

Saltistjejen sa...

Hm, kasnke är flugsvamparna någon relik från "Barnen i tomteboskogen" eller vad den nu hette den där gamla sagoboken?! De var väl typ tomtar eller troll eller så?? Och ahde de inte hattar som såg ut som flugsvampar???

Äsch, detta är alltså bara svammel och flummel från min sida, men det enda där jag överhuvudtaget kunde koppla ihop jul och flugsvamp...haha! ;-)

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Aha, Saltis - jag funderade också i de banorna: flugsvamp, tomtebobarn, tomtar, jul ... Vi tänker lika! Inte flummiga alls. Helt spikrakt logiska :-)

b a n d s t i g e n sa...

Julens mysterier... det här ska bli spännande att följa! Undrar om vi får se vem som döljer sig under tomteluvan på bilden...
p.s - Jag hängde min pappstjärna först och knöt den sen... Nej, du kan omöjligen vara behjälpt av detta tips, men jag låter det stå kvar.

Anonym sa...

Papperstjärneproblemet - beror ju på vad det finns för upphängningsanordningar. Här kommer Vickans tipslista:

1. Knyt sladden ett varv runt gardinstången och led sedan sladden utmed stången, ner bakom gardinen

2. Fäst "osynlig" fisketråd i stjärnan och sätt fast i väggen med en spik/häftstift. Led sladden som ovan.

3. Skruva tillfälligt fast en megakrok mitt över fönstret, häng stjärnan i den (ev med fisketråd) och ta bort kroken när julen är över.

...spånade Vickan som inte är så villig till att arbeta just nu....

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Tack för alla tips! Men jag fattar ändå inte: Hur får man ihop själva stjärnhelvetet med sladdhelvetet? På ett snyggt och självklart sätt!?