lördag, december 29, 2007

Nya friska tag

Nä, julstämningen kom aldrig, däremot en liten elak förkylning. Nu har den snart segat sig förbi och det är dags att börja tänka på NYÅR! Menyn är klar, gästlistan fix och färdig; vi blir åtta till för- och varmrätt (inkl. Livia) och sedan, intressant nog, 15 eller 16 till desserten och efterföljande firande (17 inkl. hunden Mira).

Och i min hjärna har det sakta mognat fram ett nyårslöfte. Min kusins man berättade på annandagskalaset att hans löfte var att bli trevligare mot människor. Mitt blir nog snarare tvärtom; jag kommer uppfattas som besvärlig - av vissa. Jag är nämligen snäll och ibland fånigt följsam, ofta till men för min egen sinnesfrid. Det är inte långsiktigt smart att jamsa med för att vara artig först, och sedan gräma mig i dagar efteråt. Men det sitter djupt rotat, det där väluppfostrade icke-ifrågasättandet. Nu ska jag börja sätta ner foten, i alla fall försöka. Ska ge mig i kast med de Rätt Uppenbart Ohyfsade först.

Jag misstänker att den uteblivna julstämningen berodde på att Virvelvinden inte var här. Han firade jul med sin pappa i år. Tidigare år har jag liksom kunnat tänka bort hela barnbiten när han inte varit hos mig, för att skona mig själv - men sedan Livia kom så går ju inte det. Hon är ju här hela tiden. Så saknaden efter Virvelvinden har blivit än större. Men snart är han mitt ibland oss igen - på nyårsafton!

GOTT NYTT ÅR-kram till alla!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ett fint och roligt nyårsfirande! Vi firar i lugn och ro här i Bromma.

Underbart med utveckling! Vetdu, jag har lite av samma plan, går mot att bli mer "besvärlig". KRAM

HH sa...

Det borde nästan bli mitt nyårslöfte också. Jag är likadan.