fredag, februari 29, 2008

Fake it 'til you make it

En dröm om lycka - om än ytlig - är att ständigt ha fräscha snittblommor i alla rum hemma. Det är inte möjligt. Om man lever i ett land där 10 rosor med självaktning kostar en tvåhundring och om man dessutom har fler än några få rum så kan man snabbt räkna ut att man skulle behöva ett extrajobb för att förse våningen med blomster. Och då hinner man ju inte springa på torget och välja blommor i alla fall. Så i väntan på att bli miljonärligare så ...

Jag har funderat på att skaffa dem i många år men blivit nedröstad av min närmaste omgivning. Men plötsligt finns de överallt - i inredningsreportage och chica affärer. Och nu ska jag fanimig kliva iväg och köpa några olika varianter av ... fuskblommor. Jag har fått ett väldigt listigt tips av inredningstanten vi hade hemma för en liten overksam evighet sedan: Stick ner riktiga blommor bland de fejkade - då doftar det lite grann, och ingen tänker ens på att kolla om det är äkta vara.

Och då kan jag på ett osökt sätt även lista ut vilka som smygläser min blogg. Nämligen de som kommer smyga fram till vaserna och kika ... Touché!

5 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Wow vilken briljant idé!!! Att mixa riktiga med fusk! Jag har aldrig känt så mycket för fusk innan eftersom det verkligen är de riktiga "jag vill åt". Men att blanda är ju faktiskt ett alternativ... Men jag tror tyvärr att jag får ge upp hela blomgrejen överhuvudtaget nu sedan vi fick Lipton. Det är tillräckligt mycket jobb att hålla honom borta från orkidén så att han inte tuggar upp den. Eller drar ner den på golvet...
Tyvärr. För jag älskar verkligen växter o blommor. Men kasnke kan man skaffa mer sådant om några år när han inte är riktigt lika fokuserad på att leka med precis ALLT... ;-)

Anonym sa...

Du har just vunnit första pris i den globala tävlingen om att lida av de svåraste i-landsproblemen. Du börjar bli en Östermalmstant på riktigt ju! Lipton var ett skönt namn. Är det en hund? Eller nån slags hyperaktiv herbivor? M.EHR.

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Saltis: Precis. Visst är det fiffigt.

Anonym: Intressant tanke om i-landsproblem. Men jag har ju inget problem! Jag har ju löst det!

Men det är nog så att ALLA bloggar i viss mån hanterar i-landsproblem. Bara företeelsen att sitta och skriva mer eller mindre ytliga dagboksanteckningar på nätet tyder ju på att man inte direkt riskerar livet för brödfödan varje dag ... Du kanske skulle ha en blogg också, Lill-Fritzen? :-) /kindpuss från Übermalmstanten

En helt ny karriär sa...

Det finns en butik på Karlbergsvägen, ungefär mitt emot Vasa-skolan som säljer väldigt fina fejkblommor och växter! Kan rekommenderas.

b a n d s t i g e n sa...

Just ja! Du ska ju få mina urvackara långskaftade siden tulpaner; vacker papegoj i lime + rosa samt svarta.