tisdag, februari 05, 2008

Våga vela inför yoga - ett försvarstal

Mitt bäcken knakar betänkligt när jag rör mig lite oöverlagt (när jag försöker sova till exempel). Det låter som skrovet på en gammal skuta. Men det känns ganska bra igen när jag liksom sträcker ut hela långa skelettet. Så tänker jag en tanke som jag tänkt säkert 200 gånger: Det kanske vore bra med yoga?

Jag tror yoga skulle vara undergörande för mina gamla benknotor men jag är orolig för vad det skulle göra för min själ ... Jag har gått omvägar kring yogalokaler förr - har vänt mig mot tidsfenomenet: Åh, jag är så stressad, håller nästan på att gå in i väggen, jag pressar in yogalektionerna i mitt redan fullspäckade schema, stressar dit efter jobbet för att skynda mig att lära mig att SLAPPNA AV... Hallå?

Och så är jag lite rädd för att yoga verkar bli som en drog - om man nu låter sig dras med till att börja med.

Plus att många hängivna yogautövare får mig att känna mig som en grälsjuk, disharmonisk kossa.

Och sen verkar det som om alla yogis med självrespekt är vegetarianer. Jag som inte skulle kunna leva ett fullgott liv utan en god, medium rare köttbit och så knaperstekt bacon ibland.

Och så har jag faktiskt testat yoga en gång. En tokig yogatant röt åt mig när jag lite försynt påpekade att mina handflator gjorde ont av kroppstyngden efter tio minuter i ställningen Tillknycklade Tulpanen (eller ngt liknande): Det ska göra ont! Yoga handlar om att sätta sig över smärtan! Toppen - då kan jag ju ligga kvar hemma och sätta mig över smärtan i bäckenet.

På torsdag ska jag till doktor Frasse för att få veta vad röntgenbilderna utvisar. Om jag törs tar jag sedan min för flera år sedan inköpta (men snöpligt oanvända) yogamatta under armen och tassar iväg för att krokna i en lotusställning.

4 kommentarer:

Yogamamma sa...

jag tror också att yoga skulle vara bra för dig. Det skulle nog yoga vara för de mesta.
Men så handlar det om vilja och lust också.
Och yoga ska aldrig någonsin göra ont. Där var yogatanten verkligen galen. Yoga handlar istället om att lyssna på vad kroppen behöver just nu. Och det är ju faktiskt olika från dag till dag.

Och jag är ingen veggotant. Jag äter kött OCH yogar. Däremot har jag blivit mer sund i min kosthållning sen jag började yoga, det går liksom inte att slå knut på sig själv när man precis klämt i sig en stor oxfilé. Men kött äter jag, flera gånger i veckan :)

kram till dig

Yogamamma sa...

för de flesta, ska det stå
inte för de mesta.
Jag ska nog gå hem från jobbet nu

b a n d s t i g e n sa...

Jag är också nyfiken. Har provat en gång via box, det var kanon! Ska vi slå oss ihop (några veckor efter op)?!

Saltistjejen sa...

Haha! Alla pratar om yoga så mycket. Själv har jag aldrig provat. Men folk säger att det kan vara bra att göra nu när man är på smällen. Lära sig andas. Lära känna sin kropp.
Hm, kanske ska ge det ett försök. Om man nu hinner.... ;-)