onsdag, oktober 03, 2007

Nyrest

Himla trevlig resa. Sjyssta hotell, god mat, goda drycker, mys med nya släkten. Faktiskt trevliga infödingar(!). Livia sov i sin vagn alla middagar(!). Två under på raken.

Några aha-upplevelser:

  • Bayeuxtapeten var oväntat underhållande – inte bara värd att se för att den är 1000 år gammal. Imponerande samtidigt som burlesk. Jag fnissade alla 68 metrarna.
  • Alla vackra hus. Runt en krök utanför Creully dök det plötsligt upp, huset vi ska bo i när vi blir äldre. I detta liv eller nästa.
  • Måste komma ihåg att sluta beställa in maträtter vars ingredienser jag inte kan översätta. I detta fall var det Andouillette jag föll på. Smakade rentutsagt helvete.

På hemresan fick SAS så många minuspoäng att jag snart bojkottar dem också (Ryanair är bannlysta sedan förut). Planet överbokat. De uppmanade två personer att byta till senare plan (= nästa dag i detta fall). Tiden gick. Vi fick inte boarda. Jag började känna mig gisslantagen, med en alltmer övertrött (= skrikande) Livia i famnen. Till slut anmäler sig ett killgäng som frivilliga att bli akterseglade. Men de är fyra stycken och SAS’ "erbjudande" gäller bara de två platser som är överbokade … Nya förhandlingar. Killgänget (TACK, hjältar!) offrar sig och två av dem stannar kvar. Funderar på om SAS överbokningar/utpressning/kvarhållande kan falla under ”olaga frihetsberövande”? Någon jurist som vet?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det känns inte direkt som att "SAS", "flexibilitet" och "kundfokus" är tre ord man gärna nämner i samma mening.

Om det inte är ett "inte" med också, förstås.

Saltistjejen sa...

Oj!
Jag har faktiskt aldrig haft problem med SAS, och ändå har jag oftat flygit just SAS. Kanske har de lite bättre kundpolicy när det gäller "over-seas-flighter"???
Har inte flygit SAS så mycket inom Europa. Men inrikes samt till USA har det alltid gårr smidigt och de har alltid försökt lösa ev problem på ett snabbt och smidigt sätt.

Skönt att höra att ni hade en bra semester där nere trots tjafset med flyget på tillbakavägen!

Anonym sa...

Åt du upp din korv? Det hade förmodligen jag gjort, av ren skam. Skulle aldrig erkänna att jag hade beställt något jag inte visste vad det var!

Förutom några små missar, låter det som en trevlig semester

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Page: Jag åt definitivt INTE upp den äckliga tarmkorven (det är det det är). Då hade jag dött. Känner fortfarande smaken av den i munnen ibland. Det odelat läskigaste jag smakat. Jag maskerade den pliktskyldigast med ett salladsblad - men jag lurade inte någon ... :-)