onsdag, oktober 17, 2007

Uppåttjack

Med en snorig Lyckokyckling i knät hamnade jag i TV-soffan (hoppsan!). TCM visade Anchors Aweigh (Säg det med en sång). Hur hade jag kunnat glömma att jag älskar såna filmer? Gene Kelly i full prakt hoppsandes omkring i en vackert kolorerad Hollywood-värld, då och då utbristande i spontana sång- och dansnummer. Har jag undertryckt en väldigt viktig del av mig själv när jag förnekat den kärleken? Måste genast ta itu med detta identitetsproblem genom att frossa i filmer som Singing in the Rain, Mary Poppins, Wizard of Oz. Icke att förglömma svensk films högvattenmärken: filmerna med Sickan Carlsson och Hasse Ekman (mon amour) - där en av favoriterna är Sjunde Himlen.

Hasse - hade jag varit 60 år äldre (och du inte död) ... då du!

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag ÄLSKAR mary poppins! Kan den utantill och kan få mary poppins-craving ibland.

No where is there
A more 'appier crew
Than them wot sings
"Chim chim cher-ee
Chim cher-oo!"