tisdag, november 20, 2007

Efterlyses: Hopp-Ragnar

Som del två i serien "mytiska Ragnars vi minns" (se del 1) har vi kommit till Hopp-Ragnar. För 12 år sen pluggade jag etnologi på Stockholms Universitet. En av mina kurskompisar var Ragnar. Ja, han var kanske inte där så ofta, men han gjorde ett oförglömligt intryck. Ragnar gillade att hoppa. Han var en kortväxt skejtaraktig kille med ljust bockskägg, och som sagt verkade hans hobby vara oväntade hopp. Han gjorde någon sorts stagedive-hopp på Melody - vilket kanske inte låter så djärvt, om man inte betänker att Melody var en nattklubb i två plan, inrymd i en gammal bio på Birger Jarlsgatan. Ragnar hoppade från "balkongen" ner på parkett.

Ragnar var också ute på en promenad på räcket till Västerbron tillsammans med en likasinnad kompis. De blev approcherade av en kvinnlig poliskonstapel som tyckte att de skulle hoppa ner från räcket och gå som folk på trottoaren istället. Då tittade de på varandra, nickade, och hoppade - åt andra hållet, ner i vattnet. Från Västerbron. Det hade kunnat gå fullständigt åt fanders - men de hade tur och spräckte bara trumhinnorna.

Det är min uppfattning att Ragnar hade hoppandet i blodet; hans pappa skulle en gång ta säsongens sista skärgårdsbåt från landet, insåg att han var sen, sprang i vild galopp över ön och kom fram till bryggan när båten lagt loss och börjat glida ut. Vad gör Ragnarpappa? Hoppar.

Ragnar hade en tvillingbror som jag träffade en gång. Han kan ha hetat Gunnar? Han verkade säreget nog betydligt lugnare till sinnet. Vad jag nu undrar är om någon därute vet hur det har gått för Ragnar? Jag minns tyvärr inte efternamnet för då hade jag kunnat googla. Jag hoppas (haha!) verkligen att han mår bra, sin hobby till trots.

Personen på bilden har naturligtvis inget med Ragnar att göra. Tror jag. Men kanske är det just så han ser ut nuförtiden: Hoppandes på 5th Avenue?

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hm, nej du jag har inte sett någon HoppRagnar här på 5th Avenue faktiskt... Men OM jag gör det så lovar jag att hojta till! :-)

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Haha, sötsaltis - bra att jag har en utsänd ragnarspanare i NYC!

Yogamamma sa...

haha, du skriver så grymt bra och roligt. Jag skrattar varje gång.
Väldigt många Ragnar i ditt liv. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med denna, men du kanske kan googla på hopp-Ragnar :)

Anonym sa...

Nu har jag googlat på allt mellan Västerbron och trumhinnor, men intet. Och det hade du väl dessutom redan konstaterat :-)