torsdag, november 29, 2007

Råddig dag

Min dag startade med att Liva väckte mig genom att skalla min näsa så att det knakade. I nästa ögonblick kom Virvelvinden farande in i sovrummet vrålandes, med ett anklagande tonfall: "Klockan är SJU!!! Och idag ska man ha med sig en julklapp till skolan. Den ska kosta 30 kronor. Jag måste ha den när jag går!".

Jag får lätt dåligt samvete och prestationsångest när det handlar om allt som har med Virvelvindens skola att göra. Så jag for upp och började rota i gömmorna, febrilt funderande på vad vi kunde tänkas ha hemma att slå in och ge bort ... Det löste sig, någorlunda. Hittade ett pennskrin och en fin linjal. Båda splitt nya och inplastade i alla fall. Tur att man är en hamster.

Sedan var vi på Astrid Lindgrens barnsjukhus med Livia. För hon skulle få sig en holterdosa på magen. Hon var sådär nöjd med det tilltaget. Hem igen. Äta. Gnälla (både Livia och jag). Ha lite panik över Skattemyndighetenas nyvaknade intresse för mina privatekonomiska tilltag. Skyffla över bördan på familjeadvokaten. Beställa kakel till köket (det är ju inte riktigt klart än - men det har ju bara gått 7 månader). Tramsa med kakelförsäljare vs hantverkare om leveransen. Snart försvinner J på styrelsemöte och jag och Virvelvinden ska ensamma försöka bemästra kvällen och Livia - som med sin dosa fasttejpad/surrad på magen makabert nog påminner om en liten självmordsbombare. Det gäller nog att hålla henne på väldigt gott humör ... Bemöta alla krav och önskningar med ett leende. Annars?

Dagens bästa: En expressdejt med M & Å som lunchat på Vapiano. De ringde och jag och Livia sprang ner och träffade dem i en kvart till kaffet. Guldkorn.

5 kommentarer:

b a n d s t i g e n sa...

Lilla gumman.... (Livia alltså). Önskar er en bra kväll trots att J är på styrelsemöte.

Du skriver med sån värme och humor...

Saltistjejen sa...

Hoppas det går bra med Livias dosa! Men det tror jag säkert.

Unknown sa...

Om du åker till Bromma för att titta på kakel (höganäs kakel kanske?) måste du titta in på min gamla restaurang och smaka raviolisarna med karljohansvamp och peppinos tomatsås! Den ligger på baksidan av Höganäs kakels lager, i samma hus!

Hoppas att allt är bra med Livia?

Yogamamma sa...

Åh lilla gumman, hoppas makapären visar att allt bara är prima med lilltjejen.
Och hoppas att ni fixar kvällen, det är ju IDOL!
Kram o hej

Yogamamma sa...

eller ja, det var ju igår du skrev inlägget, och det är ju idag det är Idol. Silly me :)