onsdag, november 07, 2007

Gröna inre rum

Nej, jag är faktiskt ingen riktig tant. Jag är nämligen hopplös på blommor och krukväxter. Jag köper dem. Jag får dem. De dör. Utan urskiljning. Nu senast lustmördade jag en hortensia på bara ett dygn (hur är det ens möjligt? Den måste ha varit defekt när jag fick den). Hemma hos oss finns följande:
  • en liten kaktus (Virvelvindens. Fast den står i matsalen. Har inte fått vatten på ca ett halvår. Är misstänkt mjuk i konturerna)

  • en liten orkidé (som jag köpt själv för ca två månader sedan. Badar den varannan söndag. Fast jag missade nu senast. Den har tappat två av fem blommor. Ska köpa en ny)

  • en liten S:t Paulia i en tuff brun filtkruka (Den har under över alla under överlevt två månader i min vård. Men nu har Livia fått korn på den så vi får se hur länge den har några blad)

  • två jättegulliga minikrukisar med orangea blommor (Fick dem i lördags och de lever än. Enligt givaren är de väldigt lättskötta. Jo, jo)
Men inombords är jag en trädgårdsälskare med gröna fingrar. En riktig hippietjej som drömmer om prunkande palmer i vrårna och av blomster översållade fönsterbänkar. Det är bara det att hon aldrig når ut till vattenkannan. Stackars flicka. Med den sladdriga kaktusen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yuccapalm. Dem har jag sett överleva i studentrum o d. De upplevs av många som fula. Jag tror emellertid att den uppfattningen har mycket att göra med de alltid planteras i fula lerkrukor. Därutöver har vi fikus som ett alternativ. De kan växa sig stora och fina även om de misshandlas. Jag har själv en medelstor fikus och fick nyligen kommentaren att den upplevdes som "kultig".

Anonym sa...

jag tycker att du borde testa en Zamioculcas eller garderobsblomma som de också kallas - om inte annat vore det skoj att veta hur lång tid det tog innan du lyckades ta död på den.... ha ha ha... näe men de är tåliga och praktiska växter! Självvattnande krukor är en annan bra lösning, Eva Solo har snygga sådana! (och Ikea har jättebamsiga mindre stiliga)!

kram och tjo!