onsdag, maj 28, 2008

Källarmonster

OBS! Ironiska läsare varnas = seriöst inlägg

På lunchen satt jag brevid ett försynt pensionärspar. Trodde jag, när jag satte mig. De visade sig vara fyllda av oförsonligt hat och försökte överträffa varandra när de gav luft åt sina fantasier om vilket straff som Fritzl (med källarfamljen) gjort sig förtjänt av. "Han borde få armarna och benen avskurna med tusen slöa knivar" var det sista jag hörde innan jag stängde öronen.

Faktum är väl att det inte finns ett straff som känns tillräckligt för herr Fritzl. Oavsett om det är hans kropp eller själ - eller kanske både och - som borde straffas så räcker det inte. Och om han ska straffas så finns det ju alltid en bödel ...

Det viktiga är kanske att fokusera på att stoppa vansinnet. Låsa in honom någonstans varsomhelst där han inte kan ha kontakt med, och därmed påverka, omvärlden. Sedan helt prosaiskt skita i honom. Lägga krut på att kurera den barnaskara han lämnat efter sig. Varsamt. Att få ondskan att sluta och inte avknoppa sig.

1 kommentar:

Saltistjejen sa...

Ja du... det är svårt att tänka klart när man får hörqa om sådana sjuka personer... på sätt o vis kan jag förstå det gamla paret. Men givetvis håller jag med dig. Det handlar alltid om att försöka upptäcka i tid. Och då försöka stoppa. Agera. Och om man inte kan det, att hjälpa de personer som tyvärr blivit offer för vansinnet. Men visst är detta svårt. Att överhuvudtaget ta in att ngn människa kan vara sååå sjuk. Det är svårt att förstå!!