tisdag, april 29, 2008

Supertisdag med fläsk

Loppisen i söndags bjöd på en del guldkorn (förutom de materiella jag redan redogjort för).

En tant i 60-årsåldern står och betraktar en väska som jag har på mitt bord. En ganska anskrämlig väska fylld av applikationer, jättepärlor, tingel och tangel.

Hon: "Hur mycket ska du ha för den här?"
Jag: "20 kronor."
Hon: "20 - det var dyrt!"
Jag: "Tja, 10 då?" (Jag vill verkligen bli av med väskan. Plan A är att sälja, plan B är att skänka den till dagis, men jag är orolig för kvävningsrisken p g a alla förbannade applikationer. Plan C är att slänga.)
Hon: "10 kronor! Så billigt vill jag inte köpa. Tänk om det är barnarbetare ...?!"
Jag: "Ja - den kostade ju inte precis 10 kronor när JAG köpte den, så det är nog ingen fara." (Och om du tittar dig omkring, pappskalle, så ser du att hälften av alla loppisförsäljare är barn ... Barnarbetare.)

------------------------------------------------------------

Tisdagen har hittills bjudit på lunch med Fontänskan och Anonyma Karin. På ett ställe som var så fantastiskt att jag inte yppar namnet. Tisdagar raggmunk med fläsk. Torsdagar ärtsoppa och pannkaka. Fin gammal inredning. Uteservering finns. Det enda som inte finns är för mycket folk. Super.

Livia visar oroväckande svaga tendenser till att försöka lära sig läsa eller ens räkna. Så på väg till lunchen passade jag på att köpa en bordtablett med alfabetet på. (Nej - för att den var söt! Och för att vi behöver en tablett till hennes grisiga måltider.) Hon gillar när man räknar på fingrarna: 1 - 2 - 3 - 4 - 5. Men jag tror att det mest beror på att fingrarna fladdrar roligt.

Om 45 minuter ska vi på vårt första utvecklingssamtal på dagis. J flaggade för att dagisfröken Alice är lyrisk över Livia, eftersom hon är "glad och trevlig och INITIATIVRIK". Också en omskrivning för "BUSIG"!?

Ikväll blir det ugnsbakad lax med asiatisk glasnudelsallad. Och kanske den där Catenan som jag aldrig öppnade i fredags. Vi måste väl fira att the Shoe Queen/kompis H kinesar hos oss just nu!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken irriterande tanta! Du ser, det var mycket man missade på loppisen. Och skriv in att det är parkleksfest den 28e. Vi kan ju sitta i gräset bredevid och smutta på den där Cantenan och turas om att vara livvakter??

Ja, lunchstället kräver en repris. Ärtsoppa, mums.

Karin

Anonym sa...

Jag vill också äta "raggisar". Börjar redan tröttna på flotta Stureplansluncher.

Borsökna Östergård sa...

Nils mamma följer med nästa gång! Basta!